بررسی فضای دوره غیبت صغرا، ما را به این نتیجه رهنمون میسازد که امامیه در آن دوره در عرصههای گوناگون اجتماعی جنب و جوش فراوانی داشته است. به نظر میرسد با وجود نظریههای گوناگون در چرایی چنین مواجههای، «تقیه» به عنوان نظریه مختار، بر روش عملگرایانه آن دوره امامیه بیشترین دلالت را داشته است؛ به طوری که شبکه وکالت به عنوان نهادی از پیش طراحی شده، سازوکار خویش را بر پایه پنهان کاری شدید استوار ساخت و لذا نه تنها مکان حضور امام برای امامیه فاش نشد، بلکه نام امام نیز آشکار نگردید. همچنین منابع حدیثی امامیه و گمانههای کلامی ایشان تا اندازه قابل توجهی از شرایط پدید آمده متأثر بوده است. این جستار بعد از بررسی نظریههای موجود در این زمینه، سعی داشته است دیدگاه مختار را در لابه لای متون تاریخی ـ حدیثی معرفی کند.